Via Kalevala 2016-2035

KUTSU KALEVALA- KÄVELYREITIN VARSIKUNNILLE JA MUILLE HANKKEESTA KIINNOSTUNEILLE KUNTAKUMPPANEILLE

Arvoisa kaupunkisi/kuntasi
kulttuuri-, liikunta-,
ja /tai matkailupalveluista vastaava
viranhaltija/toimihenkilö

Ilmastomuutos ja muutoksen seurauksena sotien asteelle kärjistyneet konfliktit ovat saaneet ihmismassat jälleen kävelemään Euroopan maanteillä. Pieni määrä aikamme kansainvaellusten osanottajista on ilmaantunut Suomeenkin vuoden 2015 aikana.

Matkailu on yksi nopeimmin kehittyvistä elinkeinoista maailmalla. Kun turvattomuus maailmalla on lisääntynyt, on vauhdittunut uusien matkailun muotojen etsiminen. Lähialuematkailu on vahvistuva vaihtoehto energiaa vähemmän kuluttavana matkailun muotona. Matkailuun halutaan liittää yhä useammin elämys: Se on varsinkin ikääntyvillä ihmisillä liikuntakokemus yhdistyneenä luonto-, kulttuuri- ja maisemaelämykseen.

Kesäinen Suomi ja Vienan Karjala ovat mitä mainioimpia lähialuematkailun kehittämiskohteita. Elias Lönnrotin elämäntyö ja kansalliseepoksemme Kalevala on yksi maailmalla laajimmin tunnettuja matkailussa vajavaisesti hyödynnettyjä globaaleja brändejä, joilta osin maamarkkinointia on tehty jo 180 vuotta, mutta paikallinen brändimme näkyvillä oleminen on jäänyt vajavaiseksi.
Vuonna 2014 Lahdessa perustettu Osuuskunta Lahden Seudun Kulttuuri- ja Elämysmatkailu päätti nostaa Kalevala matkailubrändin näkyville tarjoutumalla kumppaniksi Vienan karjalaiseen ”Lönnrotin polku” hankkeeseen syyskuun 2015 XVI Suomalais-venäläisessä kulttuurifoorumissa Petroskoissa.
Varovainen syksyn 2015 aikana levittämämme huhu hankkeen käynnistymisestä on synnyttänyt uteliaisuutta ja kiinnostusta siinä määrin, että päätimme käynnistää osana kolmivuotista ”Muistot ja muistin polut 2016 – 2018” hankettamme ”Kalevala-kävely” viestitapahtuman kesällä 5.6. -7.8.2016.
Kävelyviesti on Lahdessa 15.- 17.6.2016 kokoontuvan VIII suomalais-ugrilaisten kansojen maailmankongressin oheistapahtuma, jonka tapahtuman tarkoitus on tehdä Kalevalan ja kansanrunouden perinnettä tunnetuksi osana suomalais-karjalaista panosta sukulaiskansojemme identiteetin säilymisessä ja kehityksessä.

Hankkeessamme on jo tähän mennessä valtakunnallisia yhteistyökumppaneita, kuten Suomi-Venäjä Seura ja Kalevala Seura, jotka ovat ilmaisseet tukensa hankkeelle heti saatuaan tiedon ideasta. Etsimme tammi-helmikuun aikana 2016 uusia yhteistyökumppaneita erityisesti valtakunnallisista kulttuuri-, liikunta- ja kansanterveysjärjestöistä, kun aloitamme tiedon levittämisen hankkeen käynnistymisestä,
Kesäksi 2016 suunnittelemamme reitti kulkee kuntanne alueen lävitse ___/___ – ____/____ 2016.
Toivomme, että kuntanne suhtautuu myönteisesti viestitapahtumaamme ja näkee tapahtumassamme ja tavoitteessamme ”VIA KALEVALA MAAILMANKARTALLE VUOTEEN 2035” mahdollisuuden ryhtyä kehittämään paikkakuntanne matkailupalveluja.

Tulemme ottamaan kuntanne edustajaan/edustajiin yhteyttä lähi viikkoina kesän 2016 kävelytapahtuman käytännön järjestelyjen merkeissä.

Toivomme siksi, että vastaamalla tähän viestiin ilmoitatte meille, kuka/mikä taho on kunnassanne yhteystaho tässä hankkeessa.
Toivomme lisäksi tietoa siitä, millaisella panostuksella kuntanne aikoo olla hankkeessa mukana mahdollisena yhteistyökumppanina. Asia hoituu parhaiten siten, että täytätte tämän kirjeen liitteenä olevan ennakkoilmoittautumislomakkeen ja lähetätte sen meille joko sähköisessä muodossa (nettisivuosoite) tai kirjeitse.

Lahdessa 4.1.2016
Antti Holopainen

Jaa sisältö

%d bloggaajaa tykkää tästä: